Jan Aben te gast bij Vliegvisvereniging Heelweg

Tijdens de clubavond van 16 maart jl. was Jan Aben van Finest Fly Fishing uit het Duitse Bedburg-Hau te gast bij Vliegvisvereniging Heelweg.

In zijn presentatie behandelde Jan de levens cyclus van de meivliegen Emphera Danica en de Emphera Vulgata.

Met zelf “geschoten” foto’s en filmpjes, gemaakt aan de kalkrivier de Wiesent, in de Fränkische Schweiz in Duitsland, kregen de leden een goed beeld van de verschillende ontwikkelingsstadiums van de meivliegen.

“Als je begin juni aan bovengenoemde rivier bent kun je de ongelovige hatches beleven” aldus Jan. Dan komen er overal Danica’s uit het water en zeilen er tientallen “duns” met rechtopstaande vleugeltjes over het water. Ook was te zien hoe salmoniden zich te goed deden aan de voor hun smakelijke hap.

Volgens Jan is het erg belangrijk dat vliegvissers het water goed “lezen” om voor ieder stadium de juiste kunstvlieg te kiezen. Aan de hand van fraai gebonden modellen werd het voor de aanwezigen duidelijk hoe die er uit kunnen zien.

Jan gaf aan de hand van een “step by step” bindpatroon uitleg hoe je een “upside down” meivlieg kunt binden. Een op deze manier gebonden vlieg zal volgens hem nog meer vis opleveren.

Alle materialen die daarvoor nodig zijn, en eventuele vakkundige adviezen zijn te verkrijgen bij Finest Fly Fishing.

Vliegvis vereniging Heelweg kan terug zien op een zeer interessante en leerzame presentatie en willen Jan Aben bedanken voor zijn presentatie.