Effe weg, vlak over de Duitse grens..

“het goede is dikwijls dichterbij dan je denkt…”

Binnen 45 autominuten vanaf de grensovergang Bergh in de A12 of in ongeveer 15 minuten vanaf Winterwijk bereik je het Duitse plaatsje Ramsdorf.

Hier stroomt een interessant stuk van de Bocholter Aa, een rivier die gevormd wordt in Naturpark Hohe Mark Westmünsterland door het samenkomen van kleine beekjes in het plaatsje Velen, namelijk de Vennbach, Schwarzer Bach en de Thesingbach. Vervolgens stroomt de rivier 55 km door het Münsterland langs en door Borken, Rhede en Bocholt, is daarna 2 km grensrivier tussen Nederland en Duitsland, en vanaf Dinxperlo gaat hij als AA Strang verder om 7 km verderop bij Ulft in de Oude IJssel uit te komen.

Crazy Palmer

Vanaf oktober tot april, of tot een visverbod van kracht wordt, ben ik elke dinsdag samen met Dolf ergens in een haven of gracht te vinden om daar te gaan vissen. We weten dat het niet ieder zijn voorkeur heeft ,“dat havenvissen”, maar we vissen er graag om vis te vangen, liefst groot en heel veel. We hebben deze winter al verschillende havens en grachten bezocht, zoals Genemuiden, Urk, Kampen, Zeewolde, Elburg, Bunschoten-Spakenburg, Harderwijk en Lelystad.

Het is elke keer weer zoeken, waar zit vandaag de vis, hoe diep, welke kleur en stripsnelheid. Vooral de kleur blijkt belangrijk, zelf vis ik vanaf het begin al met een tungsten Red Tag onder , de wisselnymph in het midden meestal een lichtblauwe nymph met fluokopje en een Halal vlieg bovenin. Soms vangen ze alle drie tegelijk, maar vangen doen ze. Met Flip en Eddy worden ervaringen gedeeld, wat vaak ook bepalend is voor welke haven we dinsdag gaan opzoeken.

Shoppen bij A&M

Op verzoek van een goot aantal leden werd donderdag 27 febr 2020 een bezoek gebracht aan A&M.

CLUBWEEKEND OP CAMP KYLLBURG

Afgelopen jaar gingen een 12-tal leden van vliegvis vereniging Heelweg voor de tweede keer met elkaar naar Kyllburg om samen te genieten van het vissen, de natuur en het samenzijn.

Op bezoek bij Marco in Jämtland Zweden.

Het is wel even kilometers maken.

Dinsdagmiddag ben ik vertrokken vanuit Zelhem om tussen 19:00 en 21:00 uur in te checken in Travemünde voor de veerboot naar Malmö.

De boot vertrok om 21:45 uur, na een goed diner aan boord heb ik de kooi opgezocht om vervolgens om 5.45 uur gewekt te worden voor het ontbijt.

Om half acht van boord gereden, nu nog 1200 km. rijden naar Marco en Karin.

Snoeken in Groenlo 2019

Zondagmorgen 17 november vanaf 8.30 melden zich de eerste vliegvissers in de garagebox bij Frits.

Snoeken in Groenlo 2018

Het is september, de R zit weer in de maand en dat betekend voor veel vissers van Vliegvis Vereniging Heelweg, dat de lichte hengeltjes plaats maken voor zwaardere types. De gesprekken tijdens de bindavonden niet meer gaan over voorns, vlagzalmen of forellen, maar over het vangen van één van de grootste roofvissen uit de Nederlandse wateren, Esox lucius of wel, de snoek.

10 Jaar Vliegvis Vereniging Heelweg

8 December 2008 werd Vliegvis Vereniging Heelweg officieel opgericht.

Het bestuur en de activiteiten commissie hadden daarom alles uit de “kast” gehaald om deze mijlpaal i.v.m. de slechtere weersomstandigheden in december, nu reeds te vieren.

Streamerdag 2017 Groenlo

Op zondag 19 nov 2017 stond voor de leden van de Vliegvis Vereniging Heelweg ‘het snoeken met streamers ‘ op het activiteiten programma. Voor het vierde achtereenvolgende jaar was de Groenlose gracht plaats van handeling.

Vliegvissen op Madeira

Reis verslag

In de herfst vakantie zijn mijn vrouw en ondergetekende op vakantie geweest op het bloemeneiland Madeira. In het voorjaar werden daarvoor de nodige plannen opgesteld en naarmate de vertrekdatum in zicht kwam, vroeg ik mij af of er op het eiland gevist kon worden met de vliegenhengel. “Google weet alles” dus vond ik al snel de vis mogelijkheden op onze vakantiebestemming.

Jan van den Boogaard "Vliegvissen in Oostenrijk"

Jan van den Boogaard hield op 1 februari een presentatie over vliegvissen in Oostenrijk.

Oudejaarsvissen op de grote vliegvisvijver bij de Kool

Vrijdag de 30ste december was het weer zover: de inmiddels traditionele afsluiting van het jaar met oudejaarsvissen op de grote vliegvisvijver bij de Kool.

Bindavond en snoekdag met Robert Wolhorn

Op 9 november heeft Robert Wolhorn een bindavond bij ons verzorgd.

Vakantie Oostenrijk Juni 2016

Net voor het hoogseizoen even samen met mijn vrouw Martina er tussenuit met de mogelijkheid om te vliegvissen en iets van de omgeving te zien in Oostenrijk, liefst Tirol.

De Tuxbach, een bergbeek,  ontstaat vanaf de gletsjer in Hintertux en stroomt  achter het hotel in Vorderlanersbach langs. De visrechten over de eerste 8 km. is in bezit van Fam. Kirchler van Hotel Forelle.

Bijna langs de gehele Tuxbach loopt een wandelpad, dit betekent dat Martina met me mee kan, maar dan met e-reader, tuinstoel, paraplu en fototoestel, dit was medebepalend voor de keuze.

Bert’s bellyboat

Bert heeft via Marktplaats een prachtige bellyboat aangeschaft. Nu nog een keer met dat ding het water op…

Vliegvissen in de IJssel bij Deventer

Zaterdag 8 okt hebben leden van de Vliegvis Vereniging Heelweg gevist in de IJssel bij Deventer.

Hoewel de vangsten tegenvielen was het een geslaagde dag. (voor Foto's)

Streameren op snoek in de Groenlose Gracht.

Afgelopen zondag stond de jaarlijkse streamerdag van de Vliegvis Vereniging Heelweg op het programma.

Jan Aben te gast bij Vliegvisvereniging Heelweg

Jan Aben van Finest Fly Fishing uit het Duitse Bedburg-Hau presenteerd de levens cyclus van de meivliegen Emphera Danica en de Emphera Vulgata.

Club dag Vliegvis Vereniging Heelweg 2016

Eddy te Mebel wint de wisseltrofee.

Oudejaars vissen 2015

Woensdag 30 december 2015 verzamelden zich een deel van de leden zich bij Visdorado de Kool om 2015 in stijl af te sluiten.

door: Frits Roerdinkholder

Sponsor morgen Vlieg Visvereniging Heelweg

Zondagmorgen 22 november werden de sponsoren van Vliegvis Vereniging Heelweg uitgenodigd om kennis te maken met het vliegvissen.

Kieuwgreep in vier simpele stappen

De kieuwgreep kun je gebruiken om kleinere snoeken uit het water te tillen. Natuurlijk kun je ze ook eerst met een schepnet landen en daarna de kieuwgreep gebruiken om je vangst te fotograferen en terug te zetten.

Club dag V.V.V. Heelweg 2015

Zaterdag 20 juni was het dan weer zover, wie wordt clukampioen van Vliegvisvereniging Heelweg 2015

Door Ruud Siebelink

Pike & Flyfish Dronten

Zaterdag 18 april jl. bezochten enkele leden van vliegvis vereniging Heelweg de beurs voor Vlieg & Lure & Outdoor Aktiviteiten te Dronten.

Voornvissen in de Achterhoekse beken

Op zaterdag 23 mei troffen de verenigingsleden elkaar in alle vroegte voor een dag vliegvissen in de Achterhoekse beken.

Door Peter Bosma

Mijn eerste forel

Jawel met trots mag ik jullie vertellen dat ik zaterdag de 27ste december mijn eerste forel met de vlieghengel binnen heb mogen halen.

door Bert de Vries

Streamerdag Groenlose Gracht

Zo, net terug van een dagje streameren in de Groenlose gracht. Vandaag (18 oktober) een dagje streameren met de leden van VVV Heelweg, uiteraard alleen met de streamer aan de vliegenhengel. Met 10 personen was het vanmorgen om 8 uur eerst verzamelen bij Frits Roerdinkholder in de garagebox.

door Eddy te Mebel

Dagje vliegvissen in de Leerinkbeek

Zondag 16 februari had ik afgesproken met Frits, om zo rond tienen bij hem in Groenlo te zijn. Eén minuut over tien draaide ik de parkeerplaats op, Frits had me al zien aankomen en kwam al naar buiten. Kwart over tien zou Wick op ons wachten aan de Deventerkunstweg.

door Frank van Dulmen

Club dag Vliegvis Vereniging Heelweg 2014

Zaterdag 12 juli hield de Vliegvis Vereniging Heelweg haar jaarlijkse club dag. Voorgaande jaren werd altijd met het vissen begonnen en daarna kwam dan de inwendige mens aan de beurt.

Eddy’s Imi-pellet

Nu de watertemperatuur flink af begint te koelen, is het gebeurd met de oppervlakte visserij. Eind oktober laten de karpers zich afzakken naar dieper water. Het vissen met drijvende pellets doe ik van april tot en met oktober. Uiteraard is het een beetje afhankelijk van de weersomstandigheden.

Door Eddy te Mebel

Flyer voor Vliegvis Vereniging Heelweg

Om het vliegvissen in de Achterhoek te promoten heeft de Vliegvisvereniging Heelweg in samenwerking met Finest Fly Fishing uit het nabijgelegen Duitse Bedburg-Hau een nieuwe flyer vervaardigd.

Zonnebaars

Een paar uurtjes op pad met een vliegenhengeltje aftma 3 kan voor leuke actie zorgen.

Niet zozeer het formaat maar de regelmatige aanbeten op een nimfje maken het nimfvissen interessant.

Puntje 0,12 mm. als leaderpunt en een klein goudkopnimfje (3mm goudkop) zijn een goede combi.

In ondiep water net onder de wateroppervlakte en net boven de waterplanten zorgen voor aanbeten in helder water.

door Eddy te Mebel