Effe weg, vlak over de Duitse grens..

Binnen 45 autominuten vanaf de grensovergang Bergh in de A12 of in ongeveer 15 minuten vanaf Winterwijk bereik je het Duitse plaatsje Ramsdorf.

Hier stroomt een interessant stuk van de Bocholter Aa, een rivier die gevormd wordt in Naturpark Hohe Mark Westmünsterland door het samenkomen van kleine beekjes in het plaatsje Velen, namelijk de Vennbach, Schwarzer Bach en de Thesingbach. Vervolgens stroomt de rivier 55 km door het Münsterland langs en door Borken, Rhede en Bocholt, is daarna 2 km grensrivier tussen Nederland en Duitsland, en vanaf Dinxperlo gaat hij als AA Strang verder om 7 km verderop bij Ulft in de Oude IJssel uit te komen.

In de jaren 50 is de Bocholter Aa voorbij Borken grotendeels recht getrokken en heeft zijn karakter van weidebeek daar grotendeels verloren. Het gedeelte boven Borken is voor het grootste deel natuurlijk gebleven en daarom het interessants voor vliegvissers.

Het gedeelte bij Ramsdorf ,dat ca. 7 km lang is, is een waar vliegvisparadijs. Hier meandert het riviertje nog over een zanderige bodem. Het zand wordt uitgesleten in de diepere buitenbochten en afgezet in de ondiepe binnenbochten. Hierdoor wordt de groei van wilgen en elzen bevordert. De uitgespoelde wortels van deze bomen vormen weer een ideale schuilplaats voor de vele vissoorten die hier rondzwemmen, waaronder stroomminnende soorten zoals serpelingen en kopvoorns, en, heel interessant, er komen ook knotsen van beekforellen voor.

Er zijn hier al beekforellen van meer dan 50cm gevangen, maar je moet van erg goeden huize komen om ze te vangen, ze zijn namelijk niet voor niets zo groot geworden.

Op sommige plaatsen, zoals boven de stuw in Ramsdorf stroomt de Aa erg langzaam, op andere plaatsen waan je je in een Oostenrijkse beek. Dit geeft de veelzijdigheid van dit stukje water aan, je moet dan ook in staat zijn om snel om te schakelen van “poldervissen” op ”snelstromend water vissen”.

De Bocholter Aa tussen Borken en Velen wordt beheerd door Angelsportgemeinschaft Ramsdorf e.V. (ASG Ramsdorf e.V.). Bij dezelfde vereniging kun je een dagvergunning kopen, zie het email adres en telefoonnummer onderaan. N.B. de vereniging heeft geen website. Er worden maximaal 4 vergunningen per dag uitgegeven. Om teleurstellingen te voorkomen is het dus belangrijk om van tevoren een vergunning te bespreken.

Ik heb een afspraak gemaakt met Daniel Wilmers, hij is vandaag mijn “guide” in de Aa. Daniel Wilmers is een veelzijdige vliegvisser, hij geeft vliegviscursussen en hij maakt bovendien ook prachtige vliegbindtools. Kijk maar eens op zijn website:http://www.fliegenfischerschule-wilmers.de. We hebben afgesproken bij Haus Rave in Ramsdorf, een Hotel Restaurant met het terras grenzend aan de Aa. Hier liggen onze dagvergunningen al klaar, en na Kaffee und Kuchen “geht es los”.

Als eerste gaan we naar het begin van het traject van de ASG Ramsdorf e.V. van de Bocholter Aa, de Schlossmühle in Velen, hier valt het water uit de Schwarzer Bach en de Thesingbach zo’n 2 meter naar beneden om daarna als prille Bocholter Aa verder te gaan. Het riviertje is dan amper 2m breed. De eerste 20 meter na de stuw zijn goed bevisbaar, daarna is het compleet dichtgegroeid.

Pas na 200 meter is het weer open, hierbovenaan zijn we dan ook gauw uitgevist. Op naar het onderste stuk van het traject. We rijden een flink stuk, naar de straat Krückling, voorbij Ramsdorf. Daar gaan we linksaf. Aan het einde van deze doodlopend weg kunnen we naast de Aa parkeren.

Ook hier vinden we een relatief smal en ondiep beekje met zanderige bodem, afwisselend aan een zijde begroeid met bomen en struiken. Door de regen van de afgelopen dagen is het water helaas lichtbruin gekleurd en dus is het moeilijk om op zicht te vissen.

Na verschillende vliegen te hebben uitgeprobeerd blijken de Prince Nymph en de Pheasant Tail Nymph de vangers te zijn. Al gauw heeft Daniel een baars gehaakt, snel gevolgd door een kopvoorn.

Vanaf hier kun je stroomopwaarts zo’n 700 meter vissen naar de stuw in Ramsdorf waar een vistrap in aanbouw is. Dit stuk leverde voorn, kopvoorn en baars op, maar niet die bak van een forel of kopvoorn waar ik zo op gehoopt had. Vervolgens gingen we terug naar de auto en vandaar visten we stroomafwaarts richting het viaduct in de K55, dit leverde onverwacht mooie stekken op, in een klein open stuk met een lichtgekleurde zandbodem zien we een enorm grote school met grote en kleine kopvoorns zwemmen. We zoeken een plekje waar we de vissen ongemerkt kunnen aanwerpen, het is wel oppassen want elke fout wordt hier afgestraft, of vis wordt verjaagd, of de vlieg komt in het riet of de struiken terecht, het is een uitdaging, maar ik had geluk op dit kleine stukje, ik heb veel kopvoorns gevangen, helaas niet de grote jongens, maar toch genoeg rond de 25 cm.

Een wandelaar met een iets te enthousiaste hond maakte een eind aan deze sessie. We zijn een stukje verder gelopen tot onder het viaduct, ook hier vonden we wederom een erg grote school kopvoorn die ook aan de oppervlakte actief was.

Tijd voor een droge vlieg, een zwart foam torretje #16 moest het gaan doen. We wierpen de vissen aan vanonder het viaduct zodat de vlieg net buiten de schaduw van de brug in het water landde. Dit leverde de nodige kopvoorns op. En ook een Adams bleek onweerstaanbaar, het was wel een erg leuke visserij, maar we hadden nog steeds geen forel gevonden. En dat ging helaas ook niet meer lukken, een wolkbreuk maakte een abrupt einde aan deze visdag.

Hou je van peuteren en onverwachte vangsten dan biedt de Bocholter Aa alle mogelijkheden. Er zijn veel meer interessante stekken in de rivier dan die ik in dit artikeltje beschreven heb, dus zoek met je “TomTom”, Google Earth of een ouderwetse landkaart de kruisende wegen met de Aa op om ook daar te vissen.

De Bocholter Aa is een smal en ondiep riviertje, met helder water ( als het niet regent). Het bijzondere aan dit water is dat je zo dicht bij huis beek- en bronforel uit een natuurlijk bestand kunt vangen, en de kans dat je een 50plusser vangt is zeker aanwezig.

Jan Leferink

Voor meer foto's