Crazy Palmer

Vanaf oktober tot april, of tot een visverbod van kracht wordt, ben ik elke dinsdag samen met Dolf ergens in een haven of gracht te vinden om daar te gaan vissen. We weten dat het niet ieder zijn voorkeur heeft ,“dat havenvissen”, maar we vissen er graag om vis te vangen, liefst groot en heel veel.

We hebben deze winter al verschillende havens en grachten bezocht, zoals Genemuiden, Urk, Kampen, Zeewolde, Elburg, Bunschoten-Spakenburg, Harderwijk en Lelystad. Het is elke keer weer zoeken, waar zit vandaag de vis, hoe diep, welke kleur en stripsnelheid.

Vooral de kleur blijkt belangrijk, zelf vis ik vanaf het begin al met een tungsten Red Tag onder , de wisselnymph in het midden meestal een lichtblauwe nymph met fluokopje en een Halal vlieg bovenin. Soms vangen ze alle drie tegelijk, maar vangen doen ze.

Met Flip en Eddy worden ervaringen gedeeld, wat vaak ook bepalend is voor welke haven we dinsdag gaan opzoeken.

Dit jaar was in Kampen de Burgel heel bijzonder, je moest echt moeite doen om daar geen vis te vangen, het is van de andere kant ook niet vanzelfsprekend dat iedereen hier veel vis vangt, dat blijkt uit de gastvliegvissers die regelmatig meereizen of al aanwezig zijn, die met aanmerkelijk minder gevangen vis genoegen moeten nemen.

Helaas werd er over de Burgel het nodige geschreven, het asociale gedrag van vliegvissers die autoruiten beschadigen en fietsers haken, met als gevolg een algemeen visverbod voor de Burgel. Alleen de Kingfisher uit Kampen kon dit verbod bevestigen, verder geen enkele aanwijzing dat dit verbod op waarheid berust. Dus wat doe je dan, naar Kampen gaan, rondje om de Burgel, geen vissers, mooi, en geen verbodsborden, prachtig, de hele Burgel voor ons alleen, je kunt tussendoor rustig gaan koffie drinken met uiteraard het overheerlijke appelgebak met slagroom en daarna op dezelfde plaats verder vissen zonder dat die is ingenomen door andere vissers. Wat mij betreft mogen ze dit soort geruchten vaker de wereld in helpen, wij hebben een prima dag gehad.

Havenvissen Kampen

Het kan ook per dag verschillen, zo lees ik op FB dat er in Harderwijk weer grote windes worden gevangen, moeten wij het ,een dag later, doen met een handvol baarsjes.

Zo was er begin oktober al enige activiteit te zien in Elburg via de webcam, navraag leerde dat er al wordt gevangen. Op naar Elburg.

Stek 601 ligt direct aan de parkeerplaats in Elburg en is meestal de graadmeter voor de rest van de haven, hier werd al goed gevangen. Dolf zocht zijn favoriete plek op bij de scheepshelling, ook hier was het raak. Ik ben een stukje verder gelopen direct onder de webcam.

Met een tungsten redtag direct naar het midden van de haven geworpen, niet laten afzinken maar meteen binnen strippen, leverde direct aanbeten op, mooie windes, veel en groot. Voor zowel Flip als Dolf.

Veel 40 + windes gevangen, weer een dag dat je langer bezig bent met drillen van de vis dan met het werpen van je lijn.

Vliegvissen in Elburg

Het eind van het havenvis seizoen nadert eind maart. Dolf heeft vrijdags Elburg bezocht en windes met de droge vlieg gevangen. Dat klinkt heel goed, 40+ met droog in de haven, dat gaat hem worden aanstaande dinsdag. Bijtijds sta ik in Elburg achter het sluisje waar het water vanuit de stadsgracht in de haven loopt.

Het voedselrijke water perst zich tussen de botters door de haven in, waar een grote hoeveelheid vis zich daaraan tegoed doet.

Het is nu ook in Elburg corona time, wat betekent dat er niemand bij je in de buurt gaat staan.

Eerst gestart met mijn tungsten Redtag, wat veel in de rugvin gehaakte kolblei en brasem oplevert ( wel grote jongens 30+ ), dan maar af laten zinken om vervolgens tergend langzaam binnen te strippen, wat op het laatste moment joekels van ruisvoorn of blankvoorn oplevert. Maar nog geen winde droog gevangen, toch maar een klinkhamer in de stroming mee laten drijven en jawel, de eerste stijgende vis is zichtbaar, nu nog meer geduld en zowaar winde met droge vlieg lukt. Maar niet in het tempo en de aantallen die ik graag zou willen.

Een andere vlieg zoekend in de doos zie ik nog enkele crazy palmer zitten, de succesvlieg van Marco in Zweden. Lijkt vast wel ergens op, drijft en is goed zichtbaar, waarom niet, de eerste worp rustig mee laten drijven, happen en aanslaan, het werkt. De palmer die in Zweden voor 90 % van de vlagzalm zorgde is in Elburg een geweldige verleider voor de winde. Dit is zo mooi vissen, droog, 12/00 en dan 40+ windes .

Crazy Palmer

Inmiddels wordt ik van alle kanten ingesloten door vliegvissers en jeugd die niets ontziend tussen wal en schip op baars vist. Met zo`n hengeldruk om je heen en corona in de lucht houd ik het voor vandaag voor gezien. Dolf bedankt voor je info, ik heb er mijn voordeel mee gedaan. In Wilnis gaan we in het voorjaar weer verder.

Dit was een mooie afsluiting van het havenseizoen, vanaf oktober gaan we weer verder.

Door Jan L.