Snoeken in Groenlo 2019

Snoeken in Groenlo

Zondagmorgen 17 november vanaf 8.30 melden zich de eerste vliegvissers in de garagebox bij Frits.
De garagebox is omgetoverd in een trefpunt voor tot op de graat gemotiveerde snoekvissers, het begint al lekker vol te worden, van de te verwachten 15 vissers zijn er 13 aanwezig, door omstandigheden hebben zich 2 man afgemeld.

Aan de muur hangen de plattegronden van de gracht in Groenlo met daarop aangegeven de gratis parkeerplaatsen rondom de gracht bij de mooiste instapplaatsen.

Er is voor ieder koffie of thee met natuurlijk de gebruikelijke krentenbol xxl.

De gracht is het viswater van de Groenlose Hengelsport Vereniging die voor deze dag een collectieve visvergunning uitgeschreven heeft voor de vliegvissers van vvvHeelweg.

De klok gaat richting 9 uur, iedereen begint nerveus te worden, het jaarlijks terugkerende snoekuitje in de Groenlose gracht gaat beginnen, individualisten en koppels gaan richting gracht.

De streamers die we gebruiken zijn bijna allemaal zelf gebonden tijdens onze 14 daagse bindavond bij Visdorado deKool. We zien de meest veelbelovende afmetingen en kleurvariaties in het grachtwater verdwijnen, om vervolgens rustig of juist snel binnen te strippen, misschien eerst laten afzinken of toch direct binnenhalen.

Veel technieken worden toegepast, maar wat we ook proberen er zijn nog geen meldingen van vangsten op onze groepsapp.

Frits fietst de gracht af om zelf met zijn paarse Angel Hair streamer een snoek tot een aanbeet te verleiden, maar ook om uit eerste hand te horen waar en wie al gevangen heeft.

Eindelijk wordt klokslag elf uur de eerste snoek geland door Jan Leferink, met een grootte < 70 cm toch een leuke afmeting.

Om 12.30 wordt de lunch geserveerd in de Smulbar op steenworp afstand van de gracht.

Wederom worden strategieën doorgesproken en bijgesteld, hotspots gedeeld, want iedereen wil vanavond met het kanon naar huis.

Maar er wordt vooral lekker en goed gegeten om gesterkt aan de 2º ronde te beginnen.

Om 14.35 een foto van een paar bloederige vingers op de groepsapp, die van Eddy te Mebel, veroorzaakt door een snoek van wel 88 cm die tegen zijn zin werd vastgehouden.

Kort daarop nog een foto, dit keer van een snoek < 30 cm., ook weer gevangen door Eddy.

Het blijft bij deze 3 gelande snoeken, en toch zijn de verhalen van de net niet gevangen snoeken ook prachtig.

Tijdens het binnen strippen “een volger”   die je streamer inspecteert, de beweging beoordeelt om zich vervolgens met een enorme kolk van de streamer af te keren en zo zijn ongenoegen kenbaar te maken over misschien wel de kleur, de grootte of de wijze van binnenstrippen. Wat deze Esox lucius ook veroorzaakt is een ongekende hoge hartslag bij de vliegvisser die deze vlieglijn binnenstript en die door de vrijgekomen adrenaline even staat te shaken.

Om 16 uur stoppen we met vissen en keren terug naar de garage box om onder het genot van een drankje en een hapje de definitieve uitslag te horen.

Het kanon gaat naar Eddy te Mebel met een waardebon van A&M Fly Fishing voor zijn 2 gelande snoeken, de tweede prijs ook een waardebon van A&M Fly Fishing gaat naar Jan Leferink met één snoek, maar wel zijn eerste snoek die hij heeft mogen vangen in de gracht van Groenlo.

De 3º prijs gaat naar Wick Gerrits als troost voor het grote aantal snoeken die wel voor een aanbeet zorgden maar niet geland konden worden.

Binnenkort is er nog een 2º ronde voor de vissers die vandaag niet konden en de vissers die revanche willen na een geweldige dag in en aan de gracht van Groenlo.

Frits, bedankt voor de perfecte organisatie, het geven van onderdak en het leggen van contacten met GHV.

Ook de Groenlose Hengelsport Vereniging, bedankt dat wij wederom van dit prachtige viswater gebruik mochten maken.

Zie ook tabblad "Foto"