Snoeken in Groenlo

Het is september, de R zit weer in de maand en dat betekend voor veel vissers van Vliegvis Vereniging Heelweg, dat de lichte hengeltjes plaats maken voor zwaardere types. De gesprekken tijdens de bindavonden niet meer gaan over voorns, vlagzalmen of forellen, maar over het vangen van één van de grootste roofvissen uit de Nederlandse wateren, Esox lucius of wel, de snoek. Vliegvissers, die deze manier van vliegvissen beoefenen, voelen dikwijls hun hart in de keel kloppen als deze vis met zijn torpedo-achtige lichaamsbouw met bruut geweld op hun streamer stort en daarna zich met al zijn power probeert te bevrijden. Soms gebeurd dit vlak voor je voeten en sta je echt te trillen op je benen.

De snoek komt voor in de meeste watertypen in Nederland en heeft een voorkeur voor heldere wateren omgeven door plantenrijke oeverzones. De Groenlose Gracht voldoet prima aan deze voorkeuren en het is dan ook niet verwonderlijk dat de activiteitencommissie van Vliegvis Vereniging Heelweg, net als de vier voorgaande jaren, een dagje snoeken in de gracht op het programma had geplaatst.

Zondag 18 november was het zover. Al vroeg in de ochtend verzamelden zich de leden op de afgesproken plek en werden ontvangen met koffie/thee en krentenbollen. Door de grote opkomst werd besloten om een gedeelte van de Groenlose Slinge in het vis parkoers op te nemen. Nadat de huishoudelijke mededelingen waren gedaan, begaf men zich vol goede moed naar de waterkant. Hoewel goede vangsten uit voorgaande jaren geen garantie zijn voor deze visdag, waren de verwachtingen hoog gespannen. Zouden ze “los” zijn?

Een snijdende oostenwind en een temperatuur enkele graden onder nul zorgde ervoor dat er ijsvorming ontstond in de geleide ogen van de hengels waardoor vissen bijna onmogelijk werd.

Na anderhalf uur vissen werd al duidelijk dat het een “taaie visdag” zou worden. Enkele aanbeten en twee snoeken in het netje waren het resultaat van de 17 vliegvissers. Gedurende de lunch was het slechte resultaat een veel besproken onderwerp. Het heldere weer en de oostenwind zouden volgens de kenners de oorzaak zijn dat de snoeken er geen zin aan hadden.

In de loop van de middag werden de vissers aangenaam verrast door Kees en Mariël Dumoulin die de heren langs de waterkant een “Schrobbelèr” aanboden.

Aan het eind verzamelden de deelnemers zich weer om onder het genot van een hapje en drankje om na te praten over de snoek dag in en om Groenlo. Net als vorig jaar mocht Bert de Vries, met twee gevangen snoeken, zich weer laten kronen als “kampioen” en de wisseltrofee in ontvangst nemen. Gerald de Graaf, Hein Heusinkveld en Frits Roerdinkholder hadden ieder één snoek gevangen, wat het totaal op vijf stuks bracht. De matige vangst had geen invloed op de stemming die was namelijk opperbest.

Tot slot.

Zonder de onmisbare medewerking van het bestuur van de G.H.V. zou het niet mogelijk zijn geweest om deze tak van hengelsport aan de oevers van dit fraaie viswater te kunnen uitvoeren. Namens de deelnemers onze hartelijke dank hiervoor.

Voor meer foto's