Bert’s bellyboat

Bert heeft via Marktplaats een prachtige bellyboat aangeschaft. Nu nog een keer met dat ding het water op…

Volgens Bert is de IJssel de ideale plaats om dat uit te proberen. Helaas was er niemand die hem daarbij wilde begeleiden. Na een korte uitleg over de IJssel, waarin we hoorden dat de IJssel tot één van de snelst stromende rivieren van Nederland behoort en dat een bellyboat daar niets te zoeken heeft, hebben we toch gekozen voor een bekender water: de vliegvisvijver van de Kool. Tijdens één van onze bindavonden werd een afspraak gemaakt. 16 december moest het gaan gebeuren. Het water van de vliegvisvijver is voldoende afgekoeld, zodat we gegarandeerd een actieve forel moeten aantreffen. Vangen is dan een tweede.

Wat we niet konden voorspellen dat het de dagen ervoor ‘s nachts – 3° vroor. De nacht voor de tewaterlating was het zelfs –6°. Dit levert gegarandeerd een ijslaag op.

Geen nood. Bert fungeerde als ijsbreker, zodat ik nog enkele mooie plaatjes kon schieten alvorens ik ook het ruime sop ging kiezen. Het voordeel van min temperaturen buiten, is dat het water altijd heel iets warmer aanvoelt. En goede kleding doet rest.

Gelukkig was alleen de luwe zijde van het water enkele meters dichtgevroren. Met een heerlijke winterzon, was het lekker flipperen op het water. We hebben nog gevangen ook, wat deze dag weer helemaal goed maakt.

Bellyboat vissen op de vliegvisvijver is na vandaag voor herhaling vatbaar.

door Jan Leferink